Środa, 12 listopada 2014, 13:22

Na Marsie jest życie! Łazik Opportunity odnalazł dowody.

prawda
fałsz
Na Marsie jest życie! Łazik Opportunity odnalazł dowody.
Amerykański łazik Opportunity zajmuje się eksploracją geologiczną powierzchni Marsa już od 2004 r.. Jego głównym zadaniem jest dokonywanie odwiertów testowych oraz przeprowadzanie analizy chemicznej pobranych próbek. Badanie substancji geotermicznych, ma na celu poszukiwanie śladów metanu, który może być dowodem na istnienie czynnych procesów biologicznych i geologicznych na planecie. Wszystko dzieje się oczywiście w ramach projektu badawczego poszukującego śladów życia na Marsie.

Do tej pory udało się jedynie odnaleźć dowody, świadczące o istnieniu marsjańskich jezior sprzed 70 milionów lat. Ponadto udało się ustalić, że gleba Czerwonej Planety zawiera aż 2% wody. Najnowsze odkrycie porostów na powierzchni Marsa jest jednak kamieniem milowym w eksploracji planety, które świadczy o tym, że niektóre ziemskie organizmy są w stanie przystosować się do panujących tam warunków. Amerykański robot odnalazł gatunek grzybów z rodzaju Rhizocarpon geographicum, zaliczany do grupy porostów. Jest to gatunek kosmopolityczny, który na Ziemi występuje na wszystkich kontynentach, świetnie znosząc skrajnie nieprzyjemne warunki, w tym długie okresy suszy czy antarktyczny klimat. Okazuje się, że jest w stanie przetrwać nawet w ekstremalnej marsjańskiej atmosferze (bardzo niska temperatura dochodząca do – 63°C oraz zabójcze promieniowanie kosmiczne). Łazik Opportunity odkrył, że porosty te zasiedlają skalne obszary w pobliżu krateru Angu, co oznacza, że Czerwona Planeta ma potencjał, aby stworzyć w przyszłości dobre warunki do rozwoju życia.

Robot pobrał już próbki roślin do dalszych badań, które będą prowadzone na specjalnej platformie. Odkrycie porostów można jednak już teraz uznać za pierwszy krok do wprowadzenia żywych kolonizatorów na Marsa. Obecnie trwają przecież przygotowania ludzkiej załogi z ESA (Europejskiej Agencji Kosmicznej), która już niedługo ma wylądować na planecie. Prawdopodobnie wkrótce poznamy więcej tajemnic, jakie skrywa fascynujący Mars.